Hujan tanda Rahmat Allah

Teks : Radhiah Abu
Foto : Radhiah Abu/carian Google (jika gambar dari Google)



Alhamdulillah, minggu ni Allah turunkan dan semalam hujan dengan lebatnya. Dalam pada kononnya dua minggu lepas negeri Melaka nak kena catu air, Allah turunkan hujan.

Nikmat Tuhan yg mana kita nak dustakan? Kita merancang, Allah jua sebaik-baik perancang.

Petang semalam perut terasa lapar sebab tengahari tak makan. Terus rancang dengan officemate pergi pasar malam lepas tamat office hour memandangkan nak stayback lepas tu. Tapi jam 5.30 petang langit gelap betul. Dalam hati berdoa dan fikir mungkin tak lebat. Tapi masa on da way ke pasar malam tu hujan dah rintik-rintik. Sampai je pasar malam terus tuju ke gerai keropok lekor. Masa on da way ke gerai laksa, hujan sudah mula melebat. Akhirnya terperangkap juga kat situ. Kilat sabung menyabung dan hujan turun selebat-lebatnya habis basah kuyup.

Lama juga nak tunggu. Hujan tak menunjukkan tanda nak berhenti. Dalam keadaan hujan masih lebat, tapi kurang sikit dari sebelum tu saya ajak kawan saya redah juga. Berlari-lari tahap 100m dengan lajunya. Lari macam terlupa ada baby pulak dalam perut!!

Sampai juga ke kilang semula tapi memang sepanjang jalan air bertakung sana sini. Mujur kereta officemate tak terberhenti di tengah-tengah takungan air tersebut. Air da separas hampir separuh keretanya. Kami jadi sangat-sangat bimbang. Allah Maha Pengasih dan Penyayang, kami dapat melepasi halangan dan sampai  semula ke kilang.

Phewww..basah-basah macam ni teringat suami, mak, dan abah yang banyak berkorban untuk diri ini. Teringat mereka berbasah kuyup untuk kita.. Allahu..besar pengorbanan mereka.

Pesanan penulis : sebelum tidur makan Ostematrix dan Vitamin C untuk dapatkan tidur yang lebih lena dan sebagai perisai untuk elak demam.




No comments:

Post a Comment