Kenapa wanita tidak digalakkan minum ais?

Teks : Radhiah Abu
Foto : Radhiah Abu/carian Google (jika gambar dari Google)

Mungkin ada dikalangan kita yang sangat suka minum ais. Tapi sebagai seorang wanita, anda perlu tahu yang wanita ni tak digalakkan untuk minum ais. Kalau boleh elakkan terus dari minum ais.

Kenapa wanita tak digalakkan minum ais?

Sebab :

  • Badan mudah menjadi kembang
  • Tulang juga mudah menjadi bisa dan berasa sakit
  • Menyejukkan peranakan (rahim mudah mengembang dan Miss V akan menjadi berair dan becak)
  • Perut menjadi buncit

Lagi satu, kalau minum air pastikan anda duduk sebab kalau tak, air akan lalu terus ke rahim dan akan menyejukkannya. Kalau duduk, air tu akan difilter dulu. Lagipun sunnah untuk duduk semasa minum air atau makan. Itu kan adab. Benda ni bukan untuk kaum wanita semata-mata malah untuk semua warga lapisan masyarakat. Tidak kira lelaki atau perempuan, tua atau muda, kaya atau miskin. Bismillah jangan lupa ok!

Secara lazimnya, perempuan ni memang banyak pantang larangnya. Jadi seeloknya minum jelah air suam atau air masak biasa dan banyakkan makan makanan berkhasiat.

Almaklumlah, perempuan ni kan datang haid, mengandung, bersalin. Jadinya, banyak tenaga yang diperlukan dan banyak benda yang nak dijaga rapi. Jangan ambil mudah. Sebab kesannya anda takkan rasai sekarang. Tunggu sehingga usia menjangkau 40an nanti, baru ia akan muncul satu persatu.

Itu yang kalau dalam pantang, orang tua-tua selalu pesan berpantang betul-betul. Jamu untuk memanaskan badan dan membaikpulih sistem dalaman kita. Sekarang dah semakin moden. Anda pun tidak perlu telan air akar kayu atau herba yang pahit-pahit lagi dah. Majoritinya dalam bentuk kapsul dan biji yang mudah untuk ditelan. Tapi tak dinafikan, masih ada yang lebih selesa berpantang cara tradisional.

Mana-mana pilihan anda, tidak menjadi masalah asalkan pilihan yang anda buat itu memberikan kesan yang baik untuk kesihatan berpanjangan. Macam saya, saya pilih yang moden tetapi semulajadi. Saya pilih set berpantang Shaklee.

Set berpantang Shaklee yang lengkap terdiri dari Vitalea, B Complex, Vitamin C, Zinc, ESP, Omega, Ostematrix, Lecithin dan Alfalfa. Set bersalin dan berpantang ini khas untuk ibu-ibu yang mementingkan kecergasan untuk menguruskan bayi, mengelakkan meroyan, memulihkan luka dan sesuai untuk penyusuan.


No comments:

Post a Comment