Kolagen Shaklee tidak berfungsi?

Teks : Radhiah Abu
Foto : Radhiah Abu/carian Google (jika foto dari Google)

Bismillahirrahmanirrahim..

Alkesah..

Ada seorang makcik telefon dan marah-marah sebab dia dah consume kolagen habis sekotak. Tapi kesan yang diharapkan, TIADA! Mestilah dia rasa, aku da beli mahal-mahal tapi habuk pun takde.

Memang betul ke Kolagen Shaklee ni tipu dan tak berfungsi? Ok, mari kita lihat situasi seterusnya. Makcik ni sebenarnya, baru ini kali pertama ambil kolagen. Selama dari umur 20 tahun sebenarnya kolagen dalam badan kita dah menyusut sedikit demi sedikit. Bayangkan, selama 20 tahun kita tak pernah ambil sebarang supplement dan juga kolagen untuk topup nutrien yang berkurang dalam badan, macam mana kita nak harapkan baru makan sekotak atau baru makan sepeket dan terus nampak perubahan? Ini MUSTAHIL!

Anda kena sentiasa beringat dan mula berawas. Lagi-lagi kaum wanita yang sangat mudah terdedah kepada kekurangan nutrisi dan kalsium. Anda mengandung, anda beranak, anda jaga anak, anda bekerja, anda buat kerja rumah. Anda perlu tahu yang setiap hari, kolagen, kalsium dan nutrisi dalam badan semakin berkurang dan terus berkurang. Kalau anda rasa anda sihat sekarang, anda muda jelita dan anda masih bergetah sekarang, terpulang. Kerana anda hanya akan dapat rasai perubahannya dalam masa 10-20 tahun akan datang bermula sekarang. Sila rujuk gambar untuk rujukan pengambilan kalsium mengikut umur.



Ini perkara serius dan bukan main-main ya.

Kita sebenarnya perlu memastikan dalam badan kita cukup kalsium bermula umur 0-20 tahun. Waktu ini, kalsium perlu dikumpulkan untuk membina tulang yang sihat dan padat. Apabila bermula umur 30 tahun, kalsium dalam tulang semakin banyak digunakan dan tulang semakin rapuh. Itulah yang berlakunya osteoporosis. Waktu inilah orang baru sibuk-sibuk nak cari susu nak minum, nak tambah kalsium kononnya. Bukanlah kata tak boleh. Boleeehhhh. Cumanya anda sudah terlewat. Itu sahaja.

Sama juga dengan kisah kolagen. Bermula seawal usia 20 tahun sebenarnya kolagen dalam badan sudah semakin berkurangan. Waktu ni kita tak perasan lagi yang mata kita sudah berkedut bila kita senyum. Sebab apa, waktu ni kedutannya tidak ketara dan kita rasa kita masih muda jelita. Tapi bila umur 35 tahun, baru perasan. Eh, eh, mata aku ade wrinkle. Waktu ni nak senyum pun takut nak senyum lebih-lebih sebab takut ketara sangat nampak garisan senyum tu.

Nanti, janganlah pula jadi macam kes makcik tadi. Baru consume sekotak kolagen, dah kata kolagen tu tak bagus. Sebabnya, tidak memberi kesan menegangkan payudara atau menegangkan kulit wajahnya seperti yang diidamkan. Sebenarnya dari usia mudalah kita perlu pastikan badan kita cukup nutrien, vitamin, kolagen dan protein.

So, anda nak jadi wanita yang bagaimana?
Dah bermasalah baru nak cari penyelesaian atau mencegah lebih baik dari menyesal tak sudah?

Saya pakar kesihatan dan kecantikan anda sedia membantu.

Boleh call/whatsapp/mesej 012-3473350

Your trusted Shaklee Independent Distributor
Radhiah Abu (949172)

No comments:

Post a Comment