Penyusuan itu tidak ternilai

Teks : Radhiah Abu
Foro : Radhiah Abu/Google (jika foto dari Google)

Jalan penyusuan ni berliku-liku dan memenatkan. Kadang-kadang ada yang give up dan rasa macam nak berhentikan saje susu badan dan beri susu formula. Sabar. Memang ianya memenatkan tapi ia juga sangat menyeronokkan. Malah, menjimatkan disamping kita membantu bayi kita menguatkan antibodi dia kan.

Ok, berapa banyak kalori yang diperlukan untuk ibu menyusu? Sebenarnya takde jawapan yang tepat tapi secara puratanya mommies memerlukan antara 2000-2500 kalori setiap hari untuk anak yang disusukan selama 6 bulan yang pertama. Kenapa? Sebab waktu ni bayi kita bergantung sepenuhnya pada susu ibu. Selepas 6 bulan biasanya mommies dah perkenalkan bayi dengan makanan.

Secara lazimnya kita mesti tahu dah ibu menyusu ni mudah sangat lapar. Sentiasa rasa nak makan. Kalau tak rasa lapar sekalipun, mommies tetap kena makan sebab nak maintainkan penghasilan susu untuk si manja. Bila makan kurang dan tidak berkhasiat, nutrisi keperluan badan mommies sendiri akan dicuri untuk diberi kepada si manja. Jadi, bagi memastikan bayi juga dapat makanan yang berkhasiat, mommies pun kena makan makanan yang berzat dan berkhasiat. Biar sama-sama dapat dan sama-sama sihat. Win-win situation.

Bila dah makan banyak, mesti berat pun banyak naik juga, kan? Sebenarnya kalau kita faham konsep demand dan supply, kita takkan mengalami masalah berat badan yang berlebihan. Ya, kita akan mudah rasa lapar. Tapi, harus diingat! Bila makan banyak, pengeluaran juga harus banyak juga kalau taknak apa yang dimakan tu jadi lemak.

Jangan terburu-buru nak kuruskan badan dengan diet yang memenatkan dan membahayakan sebab ianya akan mempengaruhi hasil pengeluaran susu dan juga akan membuatkan mommies cepat rasa penat. Buat anggaran dan aim nak kurus dalam masa setahun sekurang-kurangnya untuk dapatkan penurunan berat badan secara perlahan-lahan. Untuk ibu yang bekerjaya, pastikan anda mengepam dengan lebih kerap untuk elakkan makanan yang dimakan menjadi lemak.

Makan makanan yang mengandungi Omega 3. Banyak jenis ikan yang mengandungi Omega 3 ni yang mana ianya sangat membantu dalam mengembangkan sel otak si manja anda. Kalau rasa malas nak beli ikan, boleh dapatkan supplement Omega 3 yang dijual di farmasi. Dapatkan nasihat dan konsultasi dengan perunding kesihatan untuk mengetahui apa yang perlu dan sesuai diambil.

Kak Dee memilih Omega Guard Shaklee sebab selain ianya membantu dalam perkembangan otak si manja, ia juga membantu untuk kurus taw! Haaa. Banyak lagi kebaikan Omega Guard ni.



Kebaikan Omega Guard :


  • Membantu melincirkan saluran darah, dan melancarkan peredaran darah
  • Membantu mengekalkan tekanan darah normal
  • Membantu merendahkan tahap kolesterol, menghindarkan kolesterol jahat (LDL)
  • Mengawal masalah obesiti
  • Membantu mengurangkan risiko penyakit jantung
  • DHA meningkatkan keupayaan ingatan
  • Mencegah Alzheimer
  • Memelihara penglihatan dan pendengaran
  • Mencegah maigrain
  • Mengawal sistem imun seperti memperbaiki masalah alahan kulit, psoriasis, demam hay, bronkitis, lelah, SLE dan penyakit buah pinggang
  • Omega 3 boleh mencegah kanser paru-paru, payudara, prostat dan kolon
  • Paras asid lemak Omega-3 larut dalam tisu rawan dan membantu mencegah kemusnahan enzim yang membentuk tisu rawan
  • EPA dan DHA membantu menstabilkan emosi dan membantu dalam perkembangan mental
  • Mengelakkan penyakit kemurungan
Banyak lagi kebaikan Omega 3 Shaklee ni. Dan yang paling penting, Omega 3 ni bukan minyak dari hati ikan ya. Sebelum anda beli Omega 3 pastikan ianya minyak ikan tulen. Omega 3 ni sangat bagus untuk seisi keluarga. Kita memang dah sedia maklum Omega 3 memang sangat banyak manfaat dan keperluan kita semua untuk mengamalkan dalam diet seharian kan. So,ape tunggu lagi?

Kalau anda berminat, terus contact Kak Dee 012-3473350. Kak Dee akan bantu anda mendapatkan informasi lanjut.

With lots of luv,
Kak Dee
Pengedar Sah Shaklee Melaka :)


No comments:

Post a Comment