Tips elakkan muntah semasa minum air gula

Teks : Radhiah Abu
Foto : Radhiah Abu/Google (jika gambar dari Google)

Bismillahirrahmanirrahim..


Again, I'm here!! Ini adalah kali ketiga saya minum air gula sepanjang kehamilan ni. Mesti ada yang pelik,kan kenapa sampai 3 kali dok minum air gula. Ada orang 2 kali je dan ada yang bernasib baik tak minum langsung! Masa Aufa dulu saya kena minum sekali je.

Apa yang saya dengar sekarang ni diwajibkan minum air gula 2 kali, trimester kedua dan trimester ketiga. Saya tahu, minum air gula ni adalah perkara yang paling mengerikan. Lebih ngeri dari tengok cerita hantu. Dengar kena minum air gula je pun dah rasa mual nak muntah kan?

Actually, saya kena minum kali ketiga ni sebab doktor yang suruh. Sebab keputusan minum air gula kali kedua ada sedikit kemusykilan pada result dia. Result darah sebelum minum air gula tinggi dari selepas minum air gula. So, kena repeat semula. Dan, masa kali kedua tu saya disahkan ada MGTT walaupun saya tahu dan saya bangkang habis-habisan sebab saya tahu saya takde kencing manis. Haha. Yang tak boleh diterima tu sebab nurse cakap saya confirm ada kencing manis dan kena buat BSP. BSP tu kena cucuk, ambil darah empat kali dalam satu hari. Lepas dari buat BSP tu lah jururawat klinik desa call, katanya doktor suggest minum air gula sekali lagi.

Ok, macamana nak elakkan termuntah masa minum air gula ni?
1. Datang awal
2. Pastikan datang awal sebab nak dapatkan nombor awal
3. Masa ni, air gula baru lepas buat so dia tengah suam-suam lagi
4. Pilih air gula yang suam
5. Dapat je air tu terus shoot minum sekali sahaja. Jangan BERHENTI! Sebab kalau once dah terhenti, nak sambung balik sure rasa nak termuntah.

Ok, selain tu apa yang boleh kita buat untuk kawal kandungan gula dalam darah atau elakkan kencing manis semasa mengandung?

You all boleh amalkan SET KEHAMILAN LENGKAP SHAKLEE yang terdiri dari :

TRIMESTER PERTAMA
1. ESP
2. Vitamin C
3. Vitalea
4. B Complex
5. Ostematrix

TRIMESTER KEDUA DAN KETIGA
1. Sama seperti trimester pertama
2. Add on Omega Guard



Selain untuk kesihatan optimum ibu dan anak di dalam kandungan sepanjang kehamilan, dalam masa yang sama set ni juga membantu mengelakkan kencing manis semasa mengandung.

Contact agen sah Shaklee 012.347.3350 (Radhiah SID : 949172)

No comments:

Post a Comment