Azam Tahun Baru

Teks : Radhiah Abu
Foto : Radhiah Abu/Google (jika gambar dari Google)

Bismillahirrahmanirrahim..
Assalamualaikum wmt wbt..



Alhamdulillah, Allah beri kesempatan pada kita untuk masih lagi bernafas hari ini pada 01.01.2017. Biasanya tahun baru, masing-masing ada simpan azam baru kan? Tapi takkan azam baru tu nak tunggu tahun baru, baru nak berazam? Sepatutnya hari-hari kita berazam untuk jadi lebih baik, lebih baik, lebih baik dan lebih baik lagi. Amal ibadah pun semakin hari semakin baik. Bukankah umat Islam yang cemerlang itu hari ini lebih baik dari semalam dan seterusnya? Betul?

Cerita tentang azam, Alhamdulillah, dalam banyak-banyak dan senarai panjang azam saya tahun lepas yang tercatat, dua antaranya Allah tunaikan. Actually dia bukan azam sangatlah..Dia macam lebih kepada wishlist kot.. Pertama, saya rancang nak dapatkan anak kedua pada tahun 2017. Alhamdulillah dan InsyaAllah, Februari 2017 ni Aufa dapatlah adik. Doakan semoga segalanya dipermudahkan dan urusan bersalin berjalan lancar tanpa sebarang masalah. Aamiin.

Yang keduanya, saya ada buat target nak dapat Anugerah Pekerja Terbaik pada tahun 2016. Saya pun sebenarnya tak perasan target yang saya buat tu. Tapi bila tengok list, eh, ada aku tulis benda ni? Dan Allah kabulkannya pada 13 Disember 2016 yang lepas, saya berjaya naik pentas dan dapat sijil BEST EMPLOYEE AWARD 2016/2017. Syukur kepada Allah. Selama ni diuji dengan berbagai cabaran dari awal bekerja tapi akhirnya Allah berikan rasa manis itu atas segala kesabaran. Itulah hikmahnya bila kita banyak bersabar.

Banyak perkara yang mengajar dan mematangkan diri ini. Kalau dulu, masa kita berdarah panas, mudah memberontak dan naik angin bila orang ambil kesempatan atas kebaikan yang kita beri. Bila orang mempergunakan kita, menjadikan kita kambing hitam dan sebagainya. Tapi, bila kita kembali kepada Allah, kita berfikiran positif, kita tenang dan join kelas-kelas yang memotivasikan kita, segalanya berubah. Bila kita ingat balik tindakan melulu kita suatu masa dahulu, kita rasa macam "Ya Allah, bodohnya aku sebab aku menunjukkan kelemahan diri aku!". Terasa diri ini sangat boneka sebab orang tak terkesan pun dengan amukan dan protes kita. Orang hanya nampak kita lemah, nampak bodoh sangat. Dan orang tu, tak rugi apa-apa. Kitalah yang rugi sebab memperbodohkan diri sendiri. Betul tak?

Jadi, walau apa pun yang berlaku, keep calm dan mengadu pada Allah. Allah pemberi solusi yang terbaik buat kita. Sebab, DIA Maha Mengetahui. Lepas tu, kalau nak meluahkan perasaan pada manusia, luahkan pada orang yang rapat dengan kita dan boleh dipercayai contohnya suami kita ke, ibubapa kita ke. Maybe ada yang suka luahkan pada kawan-kawan tapi kena pandai-pandai cari kawan sebab tak semua kawan yang jujur merasai perasaan kita. Kalau macam saya, of course saya akan luahkan pada suami atau ibubapa saya. Kawan-kawan, hanya certain parts sahaja kalau diorang dok tanya. Bukan semua, ok! Hanya cerita perkara yang mereka nampak zahir sahaja. That's all.

Saya doakan semoga tahun baru ini memberi nafas baru kepada kita semua. Semoga segala yang diimpikan dan dicita-citakan menjadi kenyataan.

"Ya Allah, semoga di tahun baru ini Radhiah berjaya membantu lebih ramai lagi insan di luar sana menjalani kehidupan yang lebih baik dan mendapat kesihatan yang optimum.
Ya Allah, bantulah Radhiah supaya dapat jadi leader yang baik kepada anak-anak buahnya.
Ya Allah, bantulah Radhiah supaya dapat mengumpulkan wang untuk menghantar ibubapanya menunaikan umrah.
Ya Allah, berilah kesihatan yang baik dan panjangkanlah umur kedua ibubapa Radhiah supaya mereka dapat menjejakkan kaki ke tanah suci-Mu.
Ya Allah, bantulah Radhiah dipermudahkan urusan hariannya sepanjang tahun 2017 ini"
Aamiin~

Radhiah Abu
012-3473350
Shaklee Independent Distributor (ID :949172)

No comments:

Post a Comment